Annemarie Petri

foto-annemarie 

 

 

 

 

 

Annemarie Petri (Den Haag, Nederland, 1965) is een veelzij­dig kunstenares, zij maakt schilderijen, beelden en etsen. Haar groot technisch vermogen staat steeds in dienst van het oproepen van een heel eigen, sprookjesachtige en melancholieke wereld. Haar bereik hierbinnen is groot, van bizar tot humoris­tisch, van bevreemdend tot herkenbaar. Opvallend is de grote concentratie en liefde waarmee ze haar minutieuze voorstellingen ten uitvoer brengt.

Annemarie genoot haar opleiding aan de Vrije Aca­demie te Den Haag (1984-1989) en heeft sindsdien een uitstekende reputatie opgebouwd, eerst als grafica, later ook als schilderes en beeldhouwster. Haar werk wordt getoond in binnen- en buitenland in diverse musea, galeries en op beurzen.

"De onzichtbare steden"

De titel van deze serie is ontleend aan de roman van Italo Calvino waarin Marco Polo verslag van zijn reizen doet aan Kublai Khan. Het duurt even voordat de keizer begrijpt dat hij luistert naar verhalen over steden die helemaal niet bestaan...De steden waarin wij in werkelijkheid leven zijn door de eeuwen heen gegroeid onder invloed van heel verschillende factoren: armoede, welvaart, het klimaat, oorlogen, bevolkingsgroei, politieke en economische veranderingen en natuurrampen. Al deze factoren samen bepalen hoe de stad geworden is.

Net als de steden van Calvino bestaan ook deze geëtste steden niet echt. Iedere stad laat slechts één van de vele aspecten zien waaruit een stad normaal bestaat. Titels als ‘de rechtlijnige stad’ of ‘de stad waar de mensen het leven steeds van een andere kant bekeken’ verwijzen naar de denk- en leefwijze van de bewoners, tot in het absurde doorgevoerd.

Andere steden lijken wel erg op steden die wij kennen zoals ‘de stad waar de mensen werken belangrijker vonden dan gelukkig zijn’. Hoeveel steden zijn er niet waar het leven van de mensen volslagen ondergeschikt is aan het economisch belang van de plaatselijke fabriek? Door dit uit te vergroten en er op een andere manier naar te kijken, realiseer je je ineens hoe idioot dat is.

Kunst is geen weergave van de werkelijkheid maar een middel om mensen op een andere manier naar deze werkelijk te laten kijken, de vrijheid in zichzelf te ontdekken en nieuwe mogelijkheden te zien.

BRONZEN

Bij haar bronzen beelden wordt ook weer gebruik gemaakt van de collagetechniek, waardoor allerlei ongelijksoortige elementen kunnen worden samengevoegd . Van bv: schelpen, vissen, mechanische onderdelen en kinderspeelgoed worden rubbermallen gemaakt. Hierin worden wasmodellen gegoten die aan elkaar gelast worden. Daarna worden de wasmodellen in verschillende delen in brons gegoten, afgewerkt en vervolgens aan elkaar gelast en gepatineerd. Het maken van zo’n beeld is heel tijdrovend en vereist veel vakmanschap.