Els vd Glas zelf

Els van der Glas (Haarlem 1945) groeide op in een Haarlems toonkunstenaars gezin; maar meer dan de muziek oefende de beeldende kunst grote aantrekkingskracht op haar uit.Haar artistieke beeldende opleiding was grotendeels autodidactisch; bestond daarnaast uit privé lessen van vooraanstaande kunstenaars.

Werkte naar model, maakte veel portretstudies, leerde de kunst van het mallen maken en afgieten in aluminiumcement.

 

Werkte op bescheiden schaal maar een omslag kwam toen ze een aantal van haar beelden liet gieten in brons; het betekende voor haar een volledige vrijheid van werken, tevens de start van een professioneel kunstenaarschap.
Liefde voor mens en dier is haar voornaamste drijfveer; steeds weer laat ze zich inspireren door hun schoonheid, kracht, charme of kwetsbaarheid. Bij elk beeld, hoe klein ook is ze op zoek naar een eigen handschrift, voert ze de strijd tussen af- en onaf, maar is vooral op zoek naar die expressie die het verbeelde recht doet. Alhoewel Els realistisch werkt, is de toets van haar werk bijna intuïtief waardoor haar beelden veel beweging en kracht uitstralen. Deze losse toets is tevens verantwoordelijk voor de fraaie structuren die door deze werkwijze aan het brons worden meegegeven.
Els van der Glas werkt vrij maar ook in opdracht in haar atelier gelegen midden in het Friese landschap.

Belangrijkste exposities o.a. :

  • H.A.F.   Den Haag ;
  • Grote Kerk, Monnickendam ;
  • Galerie Wildevuur , Hooghalen ;
  • Galerie Het Raadhuis, Eenrum ;      
  • Museum Smallingerland , Drachten;
  • Galerie de Groninger Kroon, Finsterwolde;
  • Beeldentuin ‘de Booghgaard’, Callandsoog;
  • Galerie Pictura, Aijen (L)

 

Uit de Pers:

Leeuwarder Courant 16-02-08;

'Bronzen beeldjes van dieren zijn er van Els van der Glas. Ze steken met kop en schouder uit wat je in dat genre vaak tegenkomt. Van der Glas weet haar dieren echt met het leven te bezielen en ze vaak in een karakteristieke houding te betrappen. Anatomisch zit het altijd goed zonder dat het peuterig wordt. Kleine juweeltjes.'

’Leeuwarder Courant 18-02-2011:

‘Bronzen beelden zijn er van Els van der Glas en die zijn, zoals we onderhand van haar gewend zijn, gewoon goed. De meeste indruk maakt ze met haar paarden. Een technisch en artistiek hoogstandje is haar beeld van een vijfspan in volle draf. De paarden zijn individueel goed getroffen, maar ook de beweging van het geheel overtuigd.’